onsdag 25 mars 2009

Varför avråda föräldrar från att ge sina barn nyttigheter?

Att få barn att äta nyttigt kanske inte är världens lättaste, det lägger jag mig inte i. http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article4683917.ab Karins titel till artikeln är "Därför ska du inte äta ett halvt kilo grönt om dagen" och förklarar hur svårt det är att få barn att äta morot o fortsätter om hur kosten skiljer sig länder emellan. Hon anser att pga att människan i nord klarat sig så bra utan det gröna i så många tusen år bör man ta livsmedelsverkets riktlinjer som mindre viktiga, inte världens smartaste kommentar.

Barnet lär sig av föräldrarna, börjar man tidigt att ge barnet frukt och grönt fortsätter det oftast att gå bra även längre fram, vill inte barnet äta det i sin naturliga form kan man ju bara mosa ihop det gröna o blanda i köttfärsen, moset och eller efterrätten exempelvis morotskaka. Morotskakan finns ju även nyttigare varianter än den man får på ett cafe. Man ska ju inte ge efter bara för att barnet lärt sig vägra äta det nyttiga. och det är det viktiga som karin ahlborg verkar glömma bort att det är just nyttigt.

Man behöver inte äta massor med grönt för att överleva men om det nu är nyttigt och allmänt bra för barnet varför ska man då råda andra att inte göra det. Så om du har barn ge barnet massor med frukt och grönt det är bara bra.

mina brors barn fick leva på chips o cola kolla hur dom är nu,, hahaha..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blondinbellas lägenhetsköp är en en bluff. Det har hennes pappa själv gått ut och sagt i media. Hon bor i en andrahands lägenhet. Läs på min blogg hur hon lurar sina läsare!

CrimsonAnna sa...

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Retar mig ofta på hennes krönikor. Mer effektiv lustdödare är svår att tänka sig.